En elt sentral faktor ved planlegging av strømforbruket ombord, når man ikke har tilgang til landstrøm, det er jo å velge tekniske løsninger og å planlegge den mengden elektrisk energi man har bruk for.
Man har nok forneklet det meste hvis man først av alt gjennomgående velger tekniske løsninger som reduserer strømforbruket til et minimum.
Det finnes for eksempel PC’er som trekker 100 Watt, men for båten så kan man jo velge en moderne PC som trekker noe slikt som 8-10 Watt i fra USB-C under normal drift. Alle glødelamper kan med fordel skiftes om til LED pærer og da har man raskt redusert det elektriske forbruket til belysning til 10-20% av det opprinnelige.
Kjøleboks eller kjøleskap vil kunne være en stor forbruker, og her vil det kunne være en ganske stor gevinst på å skifte ut et gammelt stort og ineffektivt kjøleskap med en litt mindre og mest mulig effektiv, moderne kjøleboks.
Matlaging kan nok også være en stor forbruker, og her vil det nok medføre en veldig stor forskjell om man hovedsaklig bruker gass til koking og matlaging, eller om man vil forsøke også å gjennomføre matlagingen ved hjelp av elektrisk energi.
Jeg har eksperimentert meg fram til en løsning for min båt, som kjører ganske greit i balanse, slik at jeg skjelden eller aldri har behov for landstrøm, når jeg ligger i uthavn:
- Til matlaging så brukes hovedsaklig gass.
- Microbølgeovn og brødrister drives av 230V i fra Ecoflow Delta 2.
- Vanligvis så bruker jeg en litt mindre, moderne kjøleboks til erstatning for det gamle 12V kjøleskapet.
- Ny kjøleboks drives av et lite separat forbrukssystem som består av et 160W solcellepannel, en MPPT regulator og et 110 Ah LiFePo4 batteri. Dette systemet forsyner også slike ting som PC, mobiltelefon og en del belysning via USB-C.
- Dessuten så har jeg med meg to ekstra fleksible 100W solcellepaneler, som kan hentes fram etter behov. Jeg har også en ekstra MPPT solcelleregulator.
- De to ekstra fleksible 100W panelene ligger vanligvis nedpakket, men kan hentes fram for enten å lade de to strømstasjonene eller for å vedlikeholdslade forbruksbanken med blybatterier slik at jeg kan kjøre med 2 stk kjøleskap.
- Det opprinnelige forbrukssystemet basert på blybatterier er uendret, og så er det i stedet etablert nye systemer ved siden av, som raduserer og tar vekk mesteparten av belastningen.
Stort sett så kjører det hele i balanse med et 160W solcellepanel koblet opp hele tiden og ytteligere 200W tilgjengelig ved behov. I det veldig skjeldne tilfellet at det skulle være behov for det, så er det jo også mulig å kjøre med litt lading i fra motorens dynamo.
Victron har utarbeidet et informasjonshefte som går litt på temaet omkring balanse mellom forbruk og tilførsel av elektrisk energi: