Det kan jo forekomme at det finnes heftelser ved en båt, slik at når man har kjøpt den, så viser det seg at også andre har eierinteresser i den båten, men trodde at man hadde kjøpt og eide.
I forbindelse med konkursen i Lunde konsernet i 2010 så viste det seg at mange av de båtene som var solgt og som kundene hadde gjort opp for fortsatt hadde heftelser, slik at banker og forsikringsselskapet fortsatt hadde eierskap til båtene, til tross for at kjøperen hadde betalt for båten.
- Lunde Konkurs – Bergens Tiende
- Lunde Konkurs – NRK
- Lunde Konkurs – Stavanger Aftenblad
- Lunde Konkurs – Båtmagasinet
- Lunde Konkurs – Dagens Næringsliv
- Lunde Konkurs – Seilmagasinet
- Båtadvokaten
Prinsippet ser ut til å være at for at man skal kunne opprette en heftelse og ta pant i en båt, så må båten være registrert i Skipsregisteret. Båten vil da ha et navn og et registreringsnummer i Skipsregisteret, men dette navnet og dette registreringsnumret behøver ikke å være påført på noe synlig sted på utsiden av båten. Registreringsnummer og båtens navn kan være påført på “hemmelig sted” som bare den som har opprettet pantet kjenner til.
Det framgår av en av artiklene at det ikke hjelper noe fra eller til at det framgår av kjøpekontrakten at båten er uten heftelser. Dette er jo rett nok hvis det dreier seg om et salg der selgeren er konkurs, med liten grad av dekning i boet, slik at det ikke er noe å hente.
Hvis den som selger båten der i mot er “solvent” og innehar formue, eller kan betale for seg, så stiller saken seg jo litt annerledes. Da vil jo en slik heftelse, som det ikke er opplyst om ved salget, være en kjøpsrettslig heftelse, slik at man kan rette et økonomisk krav mot selger, som tilsvarer pantet, eller man kan kreve salget omgjort.
Det kan se ut som at det er 2 måter at det kan eksistere en pant eller heftelse som følger båten:
- Heftelse som er registrert gjennom Skipsregisteret.
- Salgspant som er registrert i Løsøreregisteret i Brønnøysund.
For begge disse to registrene så kan det se ut som at det kan være litt problematisk å gjøre et direkte oppslag for den som er kjøper.
For alle “nyere båter” som selges innenfor EU så skal det finnes et HIN – Hull identification number, som kan brukes til å identifisere båten. Søkefunksjon for HIN ser ut til å bare være tilgjengelig for de ansatte hos Sjøfartsdirektoratet, slik at man eventuelt må framsende en mail og be dem slå opp.
HIN nummer skal ha en tradisjon for å være påført skroget, på styrbord side, akterut og kan ha et format omtrent som dette: DE-BAV123A808 (Bavaria produsert i januar 2008.)
For å kontrollere for eventuelt tidligere salgspant så vil det være nødvendig å kjenne selgerens personnummer for å kunne gjøre et oppslag i løsøreregisteret. Man må jo også forsikre seg om at den som oppgir å være båtens eier faktisk er det, for eksempel ved å legge fram tidligere kjøpekontrakt.
Hvis båten har et nylig eierskifte, før den blir solgt videre, så er det kanskje en ekstra grunn til å være litt ekstra på vakt.